این در حالی میباشد که ابزارهای زیادی برای ادیت عکس ­ها در دسترس میباشد البته بیشتری واحد سنجش مقایسه مرتبط با تعیین و تفاوت فتوشاپ و لایت روم می­ باشد. بر این شالوده در‌این مقاله به مقایسه این دو اپلیکیشن خوا هیم پرداخت.

ادوبی‌ فتوشاپ چه می باشد؟

در حالتی‌که نرم‌افزار ­ای رشته­ ای که تمامی عکاسان فن ­ای و آماتور از آن استعمال می­نمایند می­خواهید، صرفا فتوشاپ را خواهید یافت. این نرم افزار قابل متکی بودن میباشد که به وسیله کمپانی ادوبی به خواسته ادیت عکس تهیه و پباده سازی گردیده‌است. این نرم‌افزار به ابزارها و تجهیزات بیشماری مجهز میباشد و به همین عامل از سایر نرم افزار­ ها جلوتر میباشد، به سیرتکامل ­ای که هنرمندان اکثری مثلا عکاسان، معماران، ناشران و طراحان گرافیک همواره از آن به کار گیری می­نمایند.

در بالا کمپانی ادوبی یک قابل انعطاف ­افزار معمولی به عنوان فتوشاپ برای ادیت عکس ارائه بخشید و به گذر زمان فرصت این ابزار به یک قابل انعطاف ­افزار گسترده رشته­ ای تبدیل شد. این اپ یک نرم افزار برای ادیت عکس با قابلیت و امکان­ های نامحدود بوده و دائما به وسله دیگر نرم‌افزار­ هایی که توسعه و گسترش­ دهنده این نرم افزار میباشد و به وسیله کمپانی­ های دیگری تاسیس شده است و همینطور افزونه­ های ادوبی توسعه و گسترش پیدا می­نماید.

ادوبی لایت‌ روم چه است؟

لایت روم تحت عنوان بردار جدیدتر و سریعتر فتوشاپ معرفی می­گردد و چنانچه ادوبی فتوشاپ لایت‌ روم را جایی شنیدید تعجب نکنید. هر دو اپ بخشی از تحولات بلندمرتبه ادوبی بوده و فتوشاپ که زودتر پباده سازی و ارائه گردیده، اکنون قویتر و والا­خیس از لایت روم فعالیت می­نماید. لایت روم گوناگون از فتوشاپ میباشد، چون پباده سازی آن به خواسته دیگری بوده میباشد. با این وجود فتوشاپ بسیار کارکشته بوده و درصورتی که بخواهید صدها عکس را در آن ادیت فرمایید می­بینید که عمل کردن با آن دشوار می­خواهد شد.

لایت روم فضای معمولی­ تری برای ادیت عکس در مشت یوزرها نهاده میباشد و توان ساماندهی و رئیس عکس­ های مختلف را دارا می­باشد. به این ترتیب فعالیت کردن با لایت روم به مراتب بی آلایش­ خیس از فتوشاپ میباشد.

برخی از خصوصیت­ های فتوشاپ در لایت ­روم وجود داراست که امروزه عکاسان از آن استعمال می­نمایند. بیشتر ابزارهای موردنیاز برای ادیت عکس در لایت روم وجود داشته و قابلیت و امکان ادیت آن برای مدیر، سازماندهی و همینطور اضافه کردن عکس بسیار عالی میباشد. در واقعیت لایت روم یک ابزار با دو قابلیت و امکان ادیت و مدیر عکس می­باشد.

در صورتیکه شما در فعالیت ادیت عکس جدید‌فعالیت میباشید کدام برایتان بهتر میباشد؛ فتوشاپ یا این که لایت‌ روم ؟

عکاسان مبتدی و تازه کار لایت روم را برای ادیت عکس ­های خویش گزینش می­نمایند. عامل این تعیین وجود ابزارهای ما یحتاج آنان برای ادیت عکس بوده و همینطور دکوراسیون معمولی­ ای که عمل کردن با آن را ریلکس ­خیس نموده است. اما در فتوشاپ هم یوزرها می­توانند ابزارهای موردنیاز خویش را همانطور که شل میباشند دکوراسیون نمایند.

برای چه کارهایی لایت روم را تعیین کنیم؟


درصورتی که می­خواهید بر روی عکس ­های نپخته عمل فرمایید، اپلیکیشن لایت روم به شما سفارش می­گردد، چون در فتوشاپ برای فعالیت کردن بر روی عکس نپخته استعمال از افزونه Adobe Camera Raw ضروری میباشد. اما لایت روم برای عکس ­های نپخته یک ویرایشگر محسوب می­خواهد شد. به علاوه امکان رئیس و ساماندهی عکس­ های جدیدی که وارد لایت روم می­فرمایید هم وجود دارااست.

پردازش تیم‌ای عکس‌ها

برای پردازش و ادیت تعدادی عکس همزمان بهتر میباشد از لایت روم به کار گیری فرمائید. چراکه در لایت روم فضای کاری ریلکس­ تری برای ادیت گروه­ ای عکس ­ها وجود داراست، با وجود آنکه این امکان در فتوشاپ هم وجود داراست.

داشتن یک گردش‌ عمل ریلکس و راز‌ راست

در باب گردش عمل ریلکس­ خیس لایت روم از دیگر ابزارها جلوتر میباشد. لایت روم دارنده فضای کاری شل و راز حقیقت میباشد که برای پردازش گروه­ ای عکس ­ها بسیار مطلوب میباشد و امکان اشتراک ­گذاری عکس­ ها در سوشال مدیا را دارا می­باشد.

برای چه کارهایی فتوشاپ را گزینش کنیم؟

جوابی که بدین پرسش داده می­گردد بسیار بی آلایش میباشد. فقط برای کارهایی که لایت روم توانا به جاری ساختن آن وجود ندارد از فتوشاپ استعمال کنید. بر پایه ی نوع عکاسی شما شاید هیچگاه نیازی به فتوشاپ نداشته باشید. امکان ­هایی در تفاوت فتوشاپ و لایت روم وجود دارااست که یقینا در لایت روم نیست که بعضا از آن ها پیرو ذکر می­گردد:

روتوش توسعه یافته

برای بلندتر کردن قد یک شخص، لاغرتر کردن بازو و شغل های درین قبیل بهتر میباشد که از فتوشاپ به کارگیری فرمائید. چون در فتوشاپ در اختیار گرفتن شل­ تری در سطح پیکسلی عکس خواهید داشت.

ادغام تصاویر

برای برش عکس ­ها و مخلوط نصیب ­های متعدد عکس­ ها و تولید یک عکس نو بهتر میباشد که از فتوشاپ به کارگیری فرمایید.

پیکربندی HDR

افزونه­ های HDR خیر و خوبی در لایت روم وجود داراست البته برای تهیه highlight یا این که blend و دیدن قسمت­ های سایه پر‌نور عکش می بایست از فتوشاپ استعمال فرمایید تا سود بهتری را داشته باشید.

پانوراما

امکان پاناروما در لایت روم به خیر و خوبی آن در فتوشاپ نمی­ باشد. فتوشاپ می­قدرت عکس­ها را کنار هم قرار دهد و یک پانارومای عالی ساخت نماید.

استفادۀ توسعه یافته از ابزار Healing

برای تصحیح کردن موهای آشفته، تزکیه اجزای ریز، برطرف کردن چین و چروک و سفیدتر کردن دندان­ ها بسیار مطلوب میباشد.


شباهت‌های فتوشاپ و لایت‌روم

مهم‌ترین شباهت این دو نرم افزار این میباشد که برای ادیت عکس از آن‌ها استعمال می­گردد. فقط تفاوت فتوشاپ و لایت روم در نحوه اجرای وظایفشان می­باشد. هر دو قابل انعطاف ­افزار برای تغییر‌و تحول یا این که ادیت عکس مطلوب می‌باشند. هر دو قابل انعطاف­ افزار برای فعالیت کردن با اشکال فرمت عکس TIFF،PNG ، RAW، JPEG کاربرد یکسانی دارا‌هستند. همینطور برای عمل کردن با ابزار Curves (منحنی پیکربندی نور و روشنایی و کُنتراست) یا این که تصحیح اختلالات لنز و به خواسته ادیت و در اختیار گرفتن هر دو قابل انعطاف ­افزار فتوشاپ و لایت روم امکان یکسانی دارا‌هستند.


تفاوت های کلیدی فتوشاپ و لایت روم

رئیس فولدر

مهم‌ترین تفاوت فتوشاپ و لایت روم این میباشد که تغییرات روی عکس ­ها در یک کاتالوگ نگه داری می­گردد و عکس اساسی تغییری نمی­نماید. در آن کاتالوگ همگی تغییرات اجرا گردیده روی عکس چشم می­خواهد شد. در بنا شده در لایت روم عکس اساسی سوای تغییر‌و تحول در دیتابیس نرم‌افزار نگهداری می­گردد و تغییرات ساخت و ساز گردیده روی عکس در یک منبع غیر وابسته مراقبت می­گردد.

این خصوصیت ­ها سبب ساز می­خواهد شد که دستکاری ­های مخرب در لایت روم اعمال نشود و همین دستور تفاوت اساسی فتوشاپ و لایت روم می­باشد. نکته مثبتی که در باب لایت روم وجود داراست این میباشد که فضای کمتری را روی هارد کامپیوتر اشغال می­نماید.

ابزار ادیت

در فتوشاپ ابزارهای اکثری برای ادیت، تغییر و تحول و غربال عکس وجود داراست و در طی فرآیند ادیت، عکس را لایه­ بندی می­نماید. البته لایت روم ابزارهای کمتری را برای ادیت داراست اما انعطاف بیشتری را دارا می­باشد، همینطور عکس ­ها را لایه ­بندی نخواهد کرد. هر دو قابل انعطاف ­افزار از یک پنل History برخوردار میباشند که برای اکران فرایند قبل ادیت استعمال می­گردد. البته اهمیت پنل Layers در فتوشاپ بیشتر بوده و امکان در اختیار گرفتن بیشتری برای ادیت عکس تولید می­نماید.

در فتوشاپ خصوصیت­ های دیگری هم همچون گرافیک سه بعدی، ویدیو و پشتیبانی از متن وجود داراست که همین کارداران سبب جذابیت این قابل انعطاف­ افزار برای طراحان رشته ­ای شد‌ه‌است.

گردش عمل

از سایر تفاوت های فتوشاپ و لایت روم قابلیت و امکان گردش می باشد که سبب می­گردد که کلیه پروسه کاری یک عکاس ذیل پوشش قرار بگیرد. غرض اساسی از ارائه اپلیکیشن لایت روم امداد به کسانی بوده میباشد که به عمل عکاسی عشق دارا هستند و همگی قابلیت و امکان ­های موردنیاز آنان مانند جابجای عکس از کارت یاد به نرم افزار به خواسته ادیت، ساماندهی عکس­ها، چاپ عکس و اشتراک­ گذاری عکس­ها را در خویش دارااست. از طرفی در لایت روم می­قدرت عکس­ها را در یک فایل مجازی مجموعه بندی کرد و با استعمال از سرچ لغات کلیدی به آنان دسترسی پیدا کرد. همینطور قابلیت اکران اسلایدی عکس­ها و تولید گالری دیجیتالی در لایت روم وجود داراست.

بها اپلیکیشن‌ها

مجموعۀ Adobe Creative Cloud در واقعیت تحت عنوان بابا فتوشاپ و لایت روم معرفی می­گردد. در جواب بدین پرسش که آیا لایت روم بدون‌پول در دسترس میباشد می بایست اعلام کرد، در صورتی بخواهید به طور مداوم و نامحدود از آن به کار گیری فرمایید بدون‌پول وجود ندارد. در کشورهای دیگر یوزرها برای به کار گیری از این دو نرم‌افزار در هر ماه کمتر از ۱۰ دلار را پرداخت می­نمایند البته قابلیت و امکان به کارگیری از ورژن آزمایشی این قابل انعطاف ­افزارها وجود داراست.

چه کارهایی را نمی‌توانید در لایت‌ روم اعمال دهید؟

در حالتی‌که می­خواهید به آسانی عکس­ های خویش را ادیت فرمایید لایت روم به شما سفارش می­خواهد شد. البته لایت روم برای لایه­ بندی کردن عکس­ها مطلوب وجود ندارد. بدین ترتیب این برای ادیت توسعه یافته عکس ­های خویش لایت روم مورد قابل قبولی نخواهد بود.
چه کارهایی را در فتوشاپ میتوانید جاری ساختن دهید؟

همان گونه که ذکر شد برای ادیت فن ­ای عکس فتوشاپ بسیار مطلوب میباشد. برای اینکه ایدت توسعه یافته در فتوشاپ را خاطر بگیرید فراگیری‌ های مجانی را به کار گیری نمایید. البته برای ادیت عکس ­های نپخته در فتوشاپ بایستی افزونه منحصر این فعالیت را دانلود نمایید و از آن به کارگیری فرمائید.


فیض‌گیری تفاوت فتوشاپ و لایت روم

در آخر جواب به‌این پرسش که لایت روم بهتر میباشد یا این که فتوشاپ؟ بایستی بگوییم که هر دو برای ادیت عکس مطلوب میباشند اما قابلیت و امکان ­های یکسانی ندارند. البته در‌حالتی که شما هم یک عکاس فن­ ای و دورازشوخی میباشید بهتر میباشد که طریق فعالیت کردن با هر دو اپلیکیشن را حافظه بگیرید. به صورت خلاصه، برای ادیت توسعه یافته و ساخت و ساز تصاویر وکتور فتوشاپ شایسته ترین آیتم میباشد و برای ایدیت­ های مبنا ­ای و سریه به کار گیری از لایت روم به شما سفارش می­گردد.

در شرایطی که تصمیم به یادگیری اپلیکیشن کاربردی لایت روم دارید، سفارش داریم خصوصی به پکیج فراگیری لایت روم در آکادمی گرافیستار بزنید. درین عصر برنامه لایت روم را از صفر تا صد در قالب پروژه به صورت بدون نقص یاد میگیرید. همین الان با کلیک روی بنر پایین یادگیری این مهارت کاربردی و پولساز را آغاز نمائید:

منبع : گرافیستار